11 mars 2014

Tips på ny blogg.

Som ni märker är det inte någon vidare fart på den här bloggen. Förlåt alla trogna läsare!
Jag kommer säkert att komma igång med min vanliga fart snart.

Kvinnodagen har passerat och då hade jag tänkt tipsa om den här bloggen. Men det är ju inte försent. För mig är det kvinnodag alla dagar.
Det är min nätkompis Ellen som dragit igång ett fantastiskt projekt där hon ska bära förkläde alla dagar i ett helt år, även utomhus, allt för att sätta fokus på det underskattade hemarbetet. Hon kallar sig förklädesfemisten vilket jag tycker är underbart. Läs mer på hennes blogg om hennes tankar kring förklädesaktionen! Ni som följt mig under många år kanske känner igen hennes underbart färgsprakande hus som jag visade bilder ifrån för rätt länge sen. HÄR är inlägget.

När Belinda Olsson hade sin programserie nyligt blev jag så ledsen av alla klagomål som kom från alla de håll. En del feminister klagade och tyckte att hon lade fokus på helt fel saker och kallade henne konservativ och så vidare. Det som gör mig ledsen är att det framgick hur mycket motsättningar det verkar finnas inom den feministiska rörelsen och hur inskränkt och snävt det plötsligt kändes. Jag tycker att en feminist kan vara lite hur som helst och att alla olika falanger borde hålla ihop istället för att som här öppet visa sin splittring. Det borde vara högt i tak och mycket hjärterum. Att det sändes ett program i flera avsnitt på bästa sändningstid som tog upp ämnet feminism på ett personligt sätt tycker jag var helt suveränt och det lyfte frågan och det diskuterades säkert vid många fikabord och bara det är ju gott nog.
 En förklädesfeminist kanske inte låter som en typisk feminist-men det är det visst det!

Här har ni förklädesfeministen på instagram



8 kommentarer:

  1. Joo-o, feminismen. Jag har alltid varit feminist och gärna berättat det alla. Hade Pinterest-tavlan och deltog diskussioner i FB. Men ca 1-2 år blev det så, att många unga kvinnor och män och de som inte ville säga eller inte visste om de är män eller kvinna, började säga till mig att jag är feminist på ett felt sätt. FELT!!? Hur kan man vara feminist på ett felt sätt?? Jag som trodde vara öppenhjärtig. Nå - jag tog alla mina fina bilder osv. bort - allt som liknade feminismen. Slutade också FB-sidan. Bara att få vara i fred.
    Jag är sååå GLAD att du orkar skriva och säga det rätt: Vi alla feminister borde hålla ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att du fick känna dig så! Det är dumt och kortsiktigt tänkt! Feminister behövs i alla läger!

      Radera
  2. Jeg blir nok også fort definert utenfor en del av feminismen. Og det som er vanskelig er å nå gjennom med de store tankene. For ting henger sammen. Vi diskuterer skjønnhetspresset f.eks., men det blir så alt for overfladisk når det eneste vi ender med er en oppfordring til glansede magasiner og reklamebransjen om å ta litt mer ansvar. Hele drivkraften i vår kultur er jo at vi IKKE skal være fornøyde, vi skal hele tiden ville noe mer, ville ha noe mer. Og dette "mer" er noe vi kan kjøpe for penger.

    Jeg tror vi må gå mye mer ned i problemene og diskutere hva slags samfunn vi ønsker oss. Men i Norge er vi jo så steinrike at ikke en gang sosial boligpolitikk er interessant å snakke om. Sukk.

    Persilja: Pørv om du kommer gjennom med kommentar på bloggen min nå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får ta och bli aktiv POLITIKER! Du skulle bli strålande!!! Och vilket fint samhälle vi skulle få!

      Radera
  3. Jaaa just det, guldskorna i taket!! *minns*
    (och så måste jag ju säga nu när jag ser ett fyra år gammalt inlägg så där, hur ditt fotograferande har utvecklats massor... inte för att det var dåliga bilder 2010, inte alls. Men du har verkligen utvecklats!! Det blev så slående :-) )
    Måste spana in hennes blogg också... och kanske rota fram mina egna förkläden ;-)

    Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Hihi jag förstår precis vad du menar med min utveckling Morgana, även om just de där bilderna var tagna av Ellen och inscannade av mig, men jooo jag har definitivt utvecklats och tack snälla för att du ser det och säger det. Känns ju bra att man fortfarande kan förbättra sig! :) Tänka sig, fyra år sen det där inlägget. Jissses vad tiden går och tänk att du fortfarande kikar in. Glad!

    SvaraRadera
  5. Nääää! Det går inte. Måste logga in på wordpress svarar det! :( Så här skrev jag iallafall innan jag blev nekad inträde:

    Å vad härligt inslag i teve!!! Roligt att höra och se dig på «riktigt». Fantastiskt att du fick prata så länge och utveckla dina tankar!!!! Var sändes det? Över hela landet? Hoppas MÅNGA MÅNGA sett det!

    SvaraRadera
  6. Hihi ja, när du länkar bakåt till ett inlägg så där, så fortsätter man/jag ju att bläddra vidare. Tycker det är helhäftigt att det gått så pass många år sen jag först hittade din blogg...och ändå känns det som igår :-)
    Kram!

    SvaraRadera