16 juni 2013

En slags healing!

Jag tog med mig kameran på trädgårdsvandring idag så den som inte gillar trädgård kan blunda nu. Ni andra; varsågod, lite försommarträdgård.
Jag blir lite enformig på sommaren har jag märkt. Det är bara trädgård i huvudet kan det tyckas och ja det är mycket trädgård i huvudet och det är jag glad för. Trädgårdstankarna är avkopplande och gör att bekymren skjuts framåt och oro och allt sånt som kanske annars skulle tränga sig på trycks undan. Trädgården helar.




















Eftersom kassan är skral men odlingslusten stor tog jag lite ogräs och satte i en balkonglåda. Istället för dyra sommarblommor. Ett riktigt budgettips. Återstår att se om det överlever men med tanke på hur livskraftigt detta ogräs är i jordgubbsland och andra rabatter så borde det ju rimligen klara sig.




3 kommentarer:

  1. Så härligt det ser ut i er trädgård med tvätten som fladdrar!

    SvaraRadera
  2. Ogräs i balkonglådan! Punken lever!

    Men hur definierar man ogräs egentligen? Något som som är livskraftigt och växer där det vill, inte där det ska? Något som mobbar ut de ömtåligare växterna om det får en chans? Rätt sak på fel ställe? Om jag ska försöka hitta ett enda ord som beskriver ogräs så blir det "olydigt". Går att fundera kring från hur många vinklar som helst. Själv har jag ogräset smultron precis utanför min dörr (måste kliva snett när jag ska in eller ut), ungefär hundrafemtio omogna bär på en dryg kvadratmeter redan, och massor med blommor.

    SvaraRadera
  3. Ninette: Ja tvätt är en viktig trädgårdsfaktor! :)

    Jonas A: Det var en bra definition på ogräs- Olydigt. Vilket jag gillar. Jag gillar ogräs. Ibland kan det kväva andra växter men oftast är det bara olydigt och leker med kompisar som det inte blivit tillsagd att leka med. Som ett arbetarbarn som leker med rikemansbarnen förr i tiden. Just det här ogräset är så himla fint och slingrar sig och blommar med de sötaste lila blommor och jag är nyfiken på hur det uppför sig då det stängs in och behandlas som ett rikemansbarn. Ska bli roligt att se vad som händer, om det rymmer, dör eller bara fortsätter vara levnadsglatt och friskt.

    SvaraRadera